22.10.2009 Oświadczenie CBA
22.10.2009
Pan Mariusz Kamiński w dniu 13 października 2009 r. decyzją Prezesa Rady Ministrów, Pana Donalda Tuska, został odwołany z funkcji Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Jako Szef CBA posiadał jednocześnie status funkcjonariusza Biura, dlatego też odwołanie ze stanowiska Szefa CBA nie stanowiło zwolnienia go z pełnionej służby.
Z uwagi na zarzuty karne postawione Panu Mariuszowi Kamińskiemu przez Prokuraturę Okręgową w Rzeszowie, tj.:
- nadużycie uprawnień / art. 231 § 1 kk/,
- kierowanie niezgodnymi z prawem czynnościami operacyjnymi dotyczącymi wręczenia korzyści majątkowej osobom powołującym się na wpływy w Ministerstwie Rolnictwa / art. 18 § 1 kk w zw. z art. 230 § 1 kk/,
- kierowanie niezgodnymi z prawem czynnościami operacyjnymi dotyczącymi wręczenia korzyści majątkowej funkcjonariuszom publicznym / art. 18 § 1 kk w zw. z art. 229 § 1 kk/,
- kierowanie podrabianiem dokumentów oraz wyłudzeniem poświadczenia nieprawdy w oparciu o te dokumenty / art. 18 § 1 kk w zw. z art. 270 § 1 kk i art. 272 kk
na mocy art. 62 ustawy o CBA, p.o. Szefa CBA Paweł Wojtunik w dniu 14 października zawiesił go w czynnościach służbowych na trzy miesiące. Zastosowana procedura zawieszenia w czynnościach służbowych jest więc jedynie wynikającą z ustawy o CBA konsekwencją wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego.
Odwołani Zastępcy Szefa CBA są również funkcjonariuszami Biura, aktualnie pozostającymi w dyspozycji Szefa CBA, czego nie kwestionowano.
Analogiczne rozwiązania występują w ramach innych służb, gdzie powoływanie na stanowisko i odwoływanie z niego nie są w pragmatyce służbowej aktami zwolnienia ze służby. Zwolnienie funkcjonariusza CBA jest możliwe tylko w przypadkach określonych w art. 64 ustawy o CBA, tj.:
- orzeczenie trwałej niezdolności do służby przez komisję lekarską;
- nieprzydatność do służby, stwierdzonej w opinii służbowej w okresie służby przygotowawczej;
- wymierzenie kary dyscyplinarnej wydalenia ze służby;
- utrata obywatelstwa polskiego lub nabycia obywatelstwa innego państwa;
- podanie nieprawdy w oświadczeniu składanym na podstawie art. 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, stwierdzonego w drodze postępowania dyscyplinarnego;
- skazanie prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione umyślnie przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- objęcie kierowniczego stanowiska państwowego albo objęcia funkcji z wyboru w organach samorządu terytorialnego
Ponadto funkcjonariusza można zwolnić ze służby w przypadku:
- niewywiązywania się z obowiązków służbowych w okresie odbywania służby stałej, stwierdzonego w dwóch kolejnych opiniach;
- tymczasowego aresztowania;
- skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo inne niż określone w ust. 1 pkt 6;
- nabycia prawa do emerytury w pełnym wymiarze, określonego w przepisach odrębnych;
- wniesienia aktu oskarżenia w przypadku umyślnego przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego;
- niezłożenia w terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne;
- odmowy poddania się badaniu, o którym mowa w art. 63 ust. 2;
- popełnienia przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego, w sytuacji gdy okoliczności jego popełnienia nie budzą wątpliwości.
Funkcjonariusza zwalnia się ze służby w terminie do 3 miesięcy od dnia pisemnego zgłoszenia przez niego wystąpienia ze służby.
Konsekwencją pozostawania w zawieszeniu jest odsunięcie funkcjonariusza CBA od wykonywania obowiązków służbowych.
Wydział Komunikacji Społecznej CBA