Nawigacja

Aktualnie znajdujesz się na:

Aktualności

22.10.2009 Oświadczenie CBA

22.10.2009

Pan Mariusz Kamiński w dniu 13 października 2009 r. decyzją Prezesa Rady Ministrów, Pana Donalda Tuska, został odwołany z funkcji Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Jako Szef CBA posiadał jednocześnie status funkcjonariusza Biura, dlatego też odwołanie ze stanowiska Szefa CBA nie stanowiło zwolnienia go z pełnionej służby.

Z uwagi na zarzuty karne postawione Panu Mariuszowi Kamińskiemu przez Prokuraturę Okręgową w Rzeszowie, tj.:

  1. nadużycie uprawnień / art. 231 § 1 kk/,
  2. kierowanie niezgodnymi z prawem czynnościami operacyjnymi dotyczącymi wręczenia korzyści majątkowej osobom powołującym się na wpływy w Ministerstwie Rolnictwa / art. 18 § 1 kk w zw. z art. 230 § 1 kk/,
  3. kierowanie niezgodnymi z prawem czynnościami operacyjnymi dotyczącymi wręczenia korzyści majątkowej funkcjonariuszom publicznym / art. 18 § 1 kk w zw. z art. 229 § 1 kk/,
  4. kierowanie podrabianiem dokumentów oraz wyłudzeniem poświadczenia nieprawdy w oparciu o te dokumenty / art. 18 § 1 kk w zw. z art. 270 § 1 kk i art. 272 kk
na mocy art. 62 ustawy o CBA, p.o. Szefa CBA Paweł Wojtunik w dniu 14 października zawiesił go w czynnościach służbowych na trzy miesiące. Zastosowana procedura zawieszenia w czynnościach służbowych jest więc jedynie wynikającą z ustawy o CBA konsekwencją wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego.
Odwołani Zastępcy Szefa CBA są również funkcjonariuszami Biura, aktualnie pozostającymi w dyspozycji Szefa CBA, czego nie kwestionowano.  
Analogiczne rozwiązania występują w ramach innych służb, gdzie powoływanie na stanowisko i odwoływanie z niego nie są w pragmatyce służbowej aktami zwolnienia ze służby. Zwolnienie funkcjonariusza CBA jest możliwe tylko w przypadkach określonych w art. 64 ustawy o CBA, tj.:
  1. orzeczenie trwałej niezdolności do służby przez komisję lekarską;
  2. nieprzydatność do służby, stwierdzonej w opinii służbowej w okresie służby przygotowawczej;
  3. wymierzenie kary dyscyplinarnej wydalenia ze służby;
  4. utrata obywatelstwa polskiego lub nabycia obywatelstwa innego państwa;
  5. podanie nieprawdy w oświadczeniu składanym na podstawie art. 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, stwierdzonego w drodze postępowania dyscyplinarnego;
  6. skazanie prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione umyślnie przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
  7. objęcie kierowniczego stanowiska państwowego albo objęcia funkcji z wyboru w organach samorządu terytorialnego

Ponadto funkcjonariusza można zwolnić ze służby w przypadku:

  1. niewywiązywania się z obowiązków służbowych w okresie odbywania służby stałej, stwierdzonego w dwóch kolejnych opiniach;
  2. tymczasowego aresztowania;
  3. skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo inne niż określone w ust. 1 pkt 6;
  4. nabycia prawa do emerytury w pełnym wymiarze, określonego w przepisach odrębnych;
  5. wniesienia aktu oskarżenia w przypadku umyślnego przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego;
  6. niezłożenia w terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne;
  7. odmowy poddania się badaniu, o którym mowa w art. 63 ust. 2;
  8. popełnienia przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego, w sytuacji gdy okoliczności jego popełnienia nie budzą wątpliwości. 
Funkcjonariusza zwalnia się ze służby w terminie do 3 miesięcy od dnia pisemnego zgłoszenia przez niego wystąpienia ze służby.
 
Konsekwencją pozostawania w zawieszeniu jest odsunięcie funkcjonariusza CBA od wykonywania obowiązków służbowych.
 
 
Wydział Komunikacji Społecznej CBA
do góry